Piratpartiet = Sucken

Ja, för er som bor under en sten kan jag säga er att igår var det minsann EU-val. OCh det mest skrämmande med det här valet var ett 7.1 % av väljarna valde att rösta på vårt eget Clownparti: Piratpartiet.

Det här tycker jag är både skrattretande och tragiskt med tanke på att Piratpartiet inte har en ända stånpunkt förutom det att dom vill slopa IPRED-lagen och göra fildelning lagligt. I alla andra frågor så håller dom bara med den sittande regeringen. Hur kan dom tro att dom kan upphäva en sådan stor lag som att man faktist har ett patentskydd på det man gör själv? Om jag har skapat något, det klart jag vill ha pengar för det. Och inte att tala om hur Sverige kommer att bli sedd från resten av världen när alla kan ha tillgång till allt? Världens länder kommer att bojkotta oss p.g.a en sådan liten sak som att vi vill upphäva patent skydd på film och musik.

Jag anser inte att de som röstar på piratpartiet är idioter, MEN jag tänker inte respektera väljar som röstar på Piratpartiet bara för att de inte vet vad de ska rösta på, och då tänker att: "Ja, jag bryr min inte om politik. Piratpartiet vill att fildelning ska bli lagligt, så då kan jag väl rösta på det så jag slipper betala för att köpa dyr film/dyr musik"  Då har man röstat av helt fel anledning. Om du ska rösta, så ska du göra det för att du tycker att det partiet du röstar på har bäst val frågor.

Jag tycker precis som många andra ungdomar att film och musik är dyrt, och det är jobbigt eftersom vi unga är en av de målgrupper som lyssnar på mest musik och ser mest film. Jag tycker att det är dyrt med dessa varor, men jag tycker INTE att det ska bli gratis bara för det. Hur ska film- och musikindustrin få in pengar till att göra mer musik och film om allt kan delas gratis? Man måste komma på en bättre lösningar än att dela ut "gratisluncher". Det finns redan ganska mycket program som gör att man inte behöver köpa CD skivor och DVD filmer T. ex: Spotify, Telia Music Player, Bredbands film. Ja, det finns mycket som skulle kunna utvecklas där. Men ändå envisas ungdomar (Ja, det är mest ungdomar) att tjata om att fildelning ska bli lagligt, utan att tänka på vilka konsekvenser det kommer att få för samhället i stort.

Till alla er som ska rösta nästa år, rösta för att ni vet vad alla partier står för och att ni då väljer att rösta på det som stämmer mest överens med vad ni tycker, INTE för att ni är för lata för att bry er. Då är det mycket bättre att inte rösta överhuvutaget.

// Lisa

Kommentarer
Postat av: Eltejp

Jag tror inte att de som röstar på piratpartiet röstar för att de inte vet vad de ska rösta på och inte bryr sig, dessa människor är väl de som inte ens pallrar sig iväg till valurnorna... Däremot så står ju piratpartiet för en väldigt relevant fråga hos många ungdomar och även andra i Sverige idag. Eftersom de mestadels är unga människor som har insett vad EU är för något och varför man borde rösta i det valet också, och därför får väl partier som piratpartiet ett ganska stort genomslag i det valet jämfört med i riksdagsvalet. Men jag håller med, jag skulle inte heller rösta på dem- just för att deras parti faktiskt bara driver en enda fråga. En fråga som jag inte ens bryr mig om eftersom jag faktiskt aldrig har laddat ner något i hela mitt liv. xD

2009-06-08 @ 20:40:55
URL: http://detvarengangen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0