Det här med mobbing

Det finns få människor som jag hatar så intensivt som mobbare. Enligt mig är det samhällets avskum. De är fega individer som behöver någon att trycka ner för att må bättre själv. Spelar ingen roll om det är deras idé eller om de blir påverkade av grupptrycket. De är fortfarande värdelösa idioter.

När jag ser 16-åriga Casey Heynes kasta en av sina plågoande rakt ner i marken märker jag att jag får något svart i blicken. Det är inte så att jag vanligtvis tycker att våld är lösningen på konflikter. Men det här är ett undantag.

Jag anser inte att den rätta lösningen på problemet är att kasta en annan människa ner i ett stengolv. Men jag förstår honom. Jag hade gjort exakt samma sak. Hade jag blivit mobbad under en längre tid hade jag också flippat ur. Så jag kan inte döma honom.

Jag anser även att mobbaren får skylla sig själv. Mobbar du någon för att du får någon sjuk tillfredställelse av det, så har du bara dig själv att skylla och då får du ta konsekvenserna av det. Var det grupptrycket som gjorde att han kände för att slå en 4 år äldre kille i ansiktet är det också hans eget fel. Kan du inte stå emot grupptryck att mobba är du en svag människa. Står du passivt bredvid är du en lika feg människa.

Jag sympatiserar inte överhuvudtaget med ungen som blev kastad ner i golvet. Det är helt omöjligt. Det ligger inte i min natur. As far as I'm concerned har han bara sig själv att skylla.

Jag har aldrig hävdat att min värld skulle bli bättre än den vi har, jag vill bara dela min åsikt med er.

// Lisa


Kommentarer
Postat av: Björn Hultman

Vad tror du är anledningen till varför våld och mobbning ökar i samhället? Jo, för att alla anser att göra lika illa och dumma saker som en mobbare gör är helt okej. Vad är anledningen till de flesta morden i landet? Jo, för att offret har gjort något ont tidigare mot mördaren. Är det det samhället vi vill leva i?



http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/att-hamnas-leder-bara-till-mer-vald



Jag föreläser om ämnet ute i skolorna och blir riktigt irriterad på folk när ingen förstår VART problemen ligger i varför vi aldrig kommer någon stans med att motverka våld/mobbning. Vi har ett problem i rullning som bara ökar och ökar.

2011-04-07 @ 19:45:24
URL: http://blogg.aftonbladet.se/mobbning

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0