A little tequila, sunshine and tacos never hurt anybody

Nu är det snart dags för Oscarsgalan igen! Jag och Julle ska vaka ikväll med på kanal 9. Har roat mig i veckan (trots all labbrapportsskrivning och spexande) med att se de filmer jag inte hade sett än i de stora kategorierna.

* Nebraska (Var väldigt skeptisk till denna film då jag efter att jag såg trailern fick stora Amour-vibbar (som jag hatade förra året). Historien kretsade kring Woody Grant, en lätt dement och alkoholiserad man, som tänkte ta sig från Montana till Nebraska eftersom han fått en brev där det står att han han vunnit en miljon dollar. Efter idoga försök från hans sida väljer hans son Will att ta med sin far på en roadtrip. Filmen i sig var även helt i svartvitt, och väldigt långsam. Tyckte om sonen som karaktär och förfasades över hur giriga människor kan vara, men i överlag förstår jag inte alls buzzet runt denna film. Inte alls min smak)
* August: Osage County (Denna ensemblefilm som förde tankarna till valfri grekisk tragedi och som har den fulaste svenska titel jag sett på många år (En familj - August: Osage County) var något som föll mig otroligt i smaken. Den kretsar kring förvecklingarna runt en familjesammankomst där tre systrar åker hem till sitt barndomshem då deras pappa plötsligt försvinner. De måste då hantera deras pillerknaprande mamma och diverse släktingar. Otroligt fin film som musik av fina Gustavo Santaolalla (samma man som gjort musiken till Brokeback Mountain). Väldigt snyggt foto som underströlk stämningen samt en FANTASTISK skådespelarinsats av den alltid lika underbar Meryl Streep (håller tummarna för henne nu inatt) Även fina insatser av en stark Chris Cooper (American Beauty) en otroligt nussig Benedict Cumberbatch)
* Dallas Buyers Club (Det är så kul att se varje ny film med Matthew McConaughey tar på sig då han verkligen steppar upp sitt game. Här spelade han Ron Woodroof, en homofobisk spelare på 80-talet som blir smittad av HIV. Otroligt stark film som är baserad på en sann historia, som även klarade av att vara riktigt rolig bitvis. Jared Leto gjorde en härlig insats som Rays kollega Rayon)
* Captain Phillips (Denna film är även baserad på en verklig händelse då ett amerikanskt lastfartyg blir attackerade av somaliska pirater utanför Somalias kust år 2009. Tom Hanks spelade titelkaraktären med bravur. Dock var det många andra bra manliga huvudroller i årets Oscarsrace så förstår varför han inte blev nominerad. Filmen höll mig på nålar nästan från första bildrutan, och jag älskar verkligen hur den tar upp den mänskliga delen med att vara nutida pirat)



// Lisa - Thank God we can't tell the future, we could never get out of bed.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0