Det här med kärlek...

Ja det är nog en av världens största problem.
För även om vi dagligen matas med problem som miljön, krig eller att Tom Cruise bygger en skyddsbunker för flera miljoner dollar så är kärleken det som skapar mest sorg och glädje. Kärlek är verkligen det som får jorden att fortsätta snurra, och nu pratar jag inte bara om kärlek till sin tjej/kille/kvinna/man utan om kärlek överhuvudtaget. Till nära och kära helt enkelt.

För jag vet inte vad jag skulle ha gjort utan dessa underbara människor som jag älskar och som jag vet finns där för mig. Men bara för att man älskar en person så betyder inte det att man inte kan störa sig på den personen. För vem har inte känt att sina vänners dumma åsikter, sina förlädrars korkade regler och sin älskades irriterande vanor ibland driver en till vansinne? Men detta betyder inte att man älskar mindre bara för det, utan bara att man faktist inte tolererar allting.

Förlåtelse måste vara en av de svårasta sakerna man kan ge en annan människa. Och ordet förlåt är utan tvekan det svårsta ordet att säga. För, eftersom vi faktist är mänskliga, så har nog de flesta av oss väldigt svårt att erkänna att man har haft fel. Jag vet att jag har det iallfall.

Problemet med att förlåta är oftast att folk förlåter för lite eller för mycket. Man måste faktist ha en sådan självdistans att man kan skilja på rätt och fel och inse att bara för att någon har en förklaring till varför dom agerade på ett visst sätt, så är det ingen ursäkt. Men bara för det ska man inte skaffa ett hjärta av sten och aldrig förlåta vad någon gjort fel. Man måste helt enkelt kunna finna sin balans där. Lögner och svek skadar verkligen, men om peronen ifråga som har gjort fel verkligen ångrar sig och har en förklaring till varför han/hon gjort så, tycker jag att man ska kunne ge bort en andra chans om han/hon förtjänar det. Men det beror ju helt på omständigheterna.

Glöm inte bort att visa uppskattning till de ni bryr er om. Det betyder så mycket att få veta att det finns folk som bryr sig om en. Och det behöver bara vara en liten gest, för det betyder så mycket mer än ingen alls. Mellan en stor kärleksgest ibland eller många små kärleksgester ofta så väljer jag det senare alternativet, för det är den varma tanken som räknas.

Ta hand om er, och glöm aldrig: Hur ensam du än känner dig finns det alltid någon därute som bryr sig om dig <3



// Lisa - All you need is love

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0