Det här med maten och vikten

Det här med vikten och vad vi äter är ett väldigt känsligt ämne för många. Det mest tragiska med det här är att många människor går och mår riktigt dåligt över en sådan naturlig del av livet som att äta.

Jag anser att alla människor är olika och unika, ingen den andra lik. Och det gäller även i kroppsbyggnad och utseende. Vissa är väldigt smala helt naturlig och kan inte öka sin vikt, trots att dom kanske äter väldigt mycket. Medan andra inte kan gå ner ett kilo utan att rent ut sagt sluta med att äta.

En av de värsta saker jag vet är när vuxna människor kommenterar ungdomars vikt. Det finns så otroligt många unga som tar åt sig av sådana kommentarer, som oftast inte är illa menade, men otroligt ogenomtänkta. Jag blir arg överhuvudtaget om någon människa får en elak kommentar om sin vikt, och det gäller även smala personer. Bara för att vissa är smala är det inte okej att säga åt dom att äta mer, lika lite som att det inte är okej att säga åt någon att äta mindre. 

Om det fanns någonting som jag kunde säga så att fler människor skulle bli nöjda med hur dom ser ut och vilken vikt dom har så skulle jag gå ut och predika om det. För det finns alldeles för många människor här i världen som mår så dåligt över något som inte behövs må dåligt över egentligen. Jag önskar bara att fler människor skulle få må bättre och våga vara sig själva utan att skämmas.

Jag har sedan länge insett att jag aldrig kommer att vara lika smal som Keira Knightley, men jag är skit nöjd ändå. För jag trivs så otroligt bra med mig själv (men visst finns det väl dagar när jag trivs lite mindre bra), och jag skulle aldrig kunna utsätta mig för något som att sluta äta det jag känner för, börja träna för att gå ner i vikt eller liknande (så länge min kropp inte tar skada av min vikt dvs.). För jag är inte intresserad av det. Dock finns det ju väldigt många människor som tycker att det är kul att träna, och då är det såklart bra, och det är inte min poäng att klaga på att röra på sig. Det jag försöker säga är att jag är lat, och jag orkar inte träna för jag tycker faktiskt inte att det är kul.

Så länge du inte mår fysiskt dåligt av din vikt och utseende så ska du inte behöva må mentalt dåligt över det. Tyck om er själva för dom ni är, inte för hur ni vill vara. Då ska ni se att resten av världen faktiskt tycker om er just som ni är. För det finns få saker som är vackrare än att inse att det finns folk som älskar en precis som man är, utan att de försöker att ändra en massa saker. Ingen är perfekt, men det behövs inte. Världen blir mycket vackrare och intressantare med sina brister.

 // Lisa


Kommentarer
Postat av: Becka

du är så vacker och så klok Lisa. Du är så beundransvärd, du underbara människa! <3

2009-09-15 @ 20:38:05
URL: http://rebeckav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0