Space: the final frontier

Vi måste prata om Star Trek.

Jag har aldrig haft någon relation till långköraren Star Trek. Inte sett någonting, varken någon film eller TV-serierna (förutom att zappa förbi några avsnitt av Star Trek: Voyager när det visades på SVT för en herrans massa år sedan). Trots detta har jag såklart hört diverse populärkulturistiska anspelningar som allt från "Live long and prosper" till "Beam me up, Scotty".
 
Efter att jag i 11-årsåldern upptäckte Star Wars så blev det genast mer osannolikt att jag skulle börja se Star Trek, då rivaliteten mellan franchiserna fanns. Men trots detta blev jag bjuden med på bio till Star Trek: Into Darkness nu i helgen och eftersom den filmen har varit så otroligt hypead överallt och regisserades av allas vår JJ Abrams (som inte bara har gjort tv-serien Fringe som jag älskade, utan också ska regissera nya Star Wars filmen) så kände jag att det var dags att ta tag i att öppna Pandoras ask.
 
Väldigt otaggad bestämde jag mig för att se JJ Abrams första Star Trek-film från 2009 kvällen innan bion med ett helt tomt huvud, Jag läste inte på något alls om handlingen och såg ingen trailer. Och de följande två timmarna är något jag aldrig kommer att glömma. Fy vad överraskad jag blev! Fy vad bra den var! Fy vad glad det faktumet gjorde mig! Älskade historien så mycket att jag såg om den tre gånger på nästan lika många dagar. Sjukt sköna karaktärer, sjukt intressant historia och sjukt snygg film (tillskillnad från alla anda hatar jag inte på alla dessa Lens Flares som JJ Abrams överanvände i varenda scen)
 
När jag klev in i biosalongen i lördags för att se fortsättningen så hade jag medvetet undvikit att se trailern till Star Trek: Into Darkness i ett försök att återskapa känslan av överraskning. Och det funkade. Så sjukt bra film med otroligt sköna karaktärer och spännande historia. Är så fruktansvärt imponerad över att JJ Abrams har lyckats skapa filmer som tilltalar alla dessa Trekkies men även lyckas fånga in oss oinvigda.
 
Att se dessa filmer fick mig att inse två saker: 1. Fy vad jag älskar Sci-Fi. 2. Detta fick mig att, på riktigt, bli säker på att JJ Abrams kan vinna mitt hjärta med Star Wars - Episode VII. Detta bådar gott mitt folk.
 
Kan verkligen, från botten av mitt hjärta, rekommendera er att se de två senaste Star Trek-filmerna (om ni inte redan gjort det). Speciellt ni som tänker: "Nä fy vad nördigt, rymdvarelser och skit". Jag önskar att jag kunde få chansen att se dem för första gången igen. Uppleva den där totala euforin som gjorde att jag känner att jag måste ut och predika om dessa filmers genialitet.
 
 
 
// Spock

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0