Fysisk och psykisk våldtäkt i Bjästa

Dagens stora samtalsämne på skolan har varit om våldtäkten på "Linnea", en 14-årig tjej som gick på Bjästaskolan, som inträffade förra året av en ett år äldre elev "Oskar" på en skoltoalett. Det var nämligen så att SVT:s Uppdrag Granskning visade ett reportage om detta som kallades "Den andra våldtäkten" och handlade om hur det hände och vad som hände efteråt. Framförallt den hemska ryktesspridningen som florerade på Internet. För grejen var att "Linnea" polisanmälde våldtäkten, "Oskar" erkände och blev dömd. Men sedan bröt ett rent helvete ut för "Linnea". Hon blev kallad Hora, folk sa att hon var ute efter pengar och en massa andra hemska rykten började att gå på skolan och framförallt på Internet. "Oskar" själv tog tillbaka sitt erkännande, och han hade allt folk bakom sig medans "Linnea" i princip inte hade någon vän längre. Till slut gick det så långt att "Linnea" blev tvungen att byta skola. Under tiden hade det skapats facebook grupper som ville fria han från anklagelserna och till och med en blogg.

Jag missade programmet igår, därför hade jag ingen riktigt koll på vad det snackades om imorse på skolan, hade bara läst en artikel i Aftonbladet dagen innan. Men allteftersom dagen fortskred och inte bara elever tog upp det, utan lärare också insåg jag hur stort det egentligen var och när jag kom hem satte jag mig vid SVT Play och kollade igenom inslaget. Fy fan säger jag bara. Det här med ryktesspridning är en av de värsta saker jag vet. Att folk trodde på "Oskar", tog hans parti och önskade att "Linnea" skulle brännas på bål är så overkligt i min värd att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag ville bara gråta och skrika på samma gång.

De var både ungdomar och vuxna som tog "Oskars" parti och det uttalande jag störde mig mest på var när det var en 51-årig kvinna från Domsjö som sa att hon inte trodde att någon våldtäkt hade ägt rum, med tanke på att "Oskar" var en sådan snygg och snäll kille.

Vad fan har det med saken att göra undrar jag då? Bara för att någon är snygg så betyder det VERKLIGEN INTE att han inte kan våldta någon. Våldtäkt är inget människor gör för att det inte kan få till det, utan det är en drift som ligger och spökar i hjärnan. Våldtäktsmän är inte bara äckel som gömmer sig i parker och lurpassar, de är också helt vanliga killar som behöver hjälp.

Sen blev jag fruktansvärt irriterad på några killar som försvarade "Oskar" och sa att han var en sådan omtänksam människa att de inte förstod att han skulle kunna vara kapabel att göra något sådant här. Eftersom allt de hade hört, om gummipålar och att hon hade sagt till folk att hennes fitta hade spräckts, det var saker de hade hört från andra människor. Rykten börjar oftast med någon slags sanning, som tyvärr råkar utvecklas till något fruktansvärt osant. För jag vet själv att det kan gå överstyr väldigt lätt. Att ta folks ord med en nypa salt, det är något man får lära sig att göra. Speciellt ifråga om något sådant här. För tydligen var det så att "Oskar" var relativt populär och att "Linnea" hade ett lite dåligt rykte om sig redan innan. Inte konstigt att han fick många anhängare, det var han som kände flest människor och han hade bättre status än henne. Sen hjälpte det inte att hon var kär i honom heller. Det gjorde det bara mycket värre.

Faktumet att "Linnea" fick flytta iväg från sin plåga är ingenting som är ovanligt. Utan det är snarare så att det nästan alltid är offret som måste maka på sig, som får skiten, som inte klarar av att vara kvar på samma ställe för att folk är så jävla trångsynta och inte ser som är mitt framför dem, att de vägrar se sanningen och att vuxenvärlden alltför ofta är okapabla att ta ställning till mobbning, det är absolut någonting hemskt fruktasvärt. För om inte de vuxna kan säga ifrån och ta ställning, hur ofta tror ni att ungdomarna kommer att göra något vettigt åt det då?

Jag är sjukt äcklad över hur folk kan tro, med sådan övertygelse, att hon ljuger. Med tanke på att "Oskar", bara tre månader efteråt, våldtog en till tjej, gör allting mycket klarare. För saken är den att har du väl våldtagit en gång, är risken riktigt stor att du kommer att göra det igen. Våldtäkt är något väldigt jobbigt att anmäla, att sitta där och berätta det intima för andra människor, det är inget man gör för att få lite uppmärksamhet, som "Linnea" blev anklagad att söka efter hela tiden. Att anmäla en våldtäkt är något som kräver jävligt mycket mod. Att bli dömd för en våldtäkt kräver jävligt starka bevis. Att bli dömd överhuvudtaget i Sverige kräver väldigt starka bevis, så jag förstår verkligen inte hur folk kan vara så dumma i huvudet att de inte inser det. Bevis är bevis, det är inte till för att jävlas med någon. Det var för tusan DNA-bevis, läkarrapporter, till och med vittnen vid den andra våldtäkten. Sen var både "Linneas" och "Oskars" uttalande till polisen den första gången i princip samma.

Jag är övertygad om att han är skyldig, och jag förstår inte alls hur det kan finnas folk med sådana tvivel som det verkar finnas även idag. Okunskap och rädsla för sanningen är det jag skulle kalla det här. Och det är väl klart, om jag fick reda på att någon jag kände väl hade våldtagit någon skulle jag säkert också misstro det. Men det är ingen ursäkt för denna häxjakt som har utvecklats, utan det är bara att inse det: I de lugnaste vattnen, lurar de farligaste fiskarna.

Usch säger jag bara. Usch. Att sådant här ska få hända i Sverige, i vårat så kallade trygga land, på en plats där vuxna hela tiden hanterar ungdomar. Det är sånt här som får mig att tappa tilltron till mänskligheten.

// Lisa


Kommentarer
Postat av: Ante

Okej Lisa, nu vill jag mötas av något annat än Bjästa på din blogg! Skriv om Umeå och hur fantastiskt det var här uppe!! =D

2010-03-29 @ 18:13:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0