You've got a good life, Curtis. I think that's the best compliment you can give a man; take a look at his life and say, 'That's good'

Tog en paus från flyttpackningen igårkväll och såg lite film:
 
* Julie & Julia (Baserat på två livsöden, dels Julia Child, den berömda amerikanska kocken och dels Julie Powell som inte fann någon glädje i  vardagen längre och startade en matblogg då hon ska lagade alla recept i Julia Childs kokbok "Mastering the Art of French Cooking". Väldigt mysig feelgoodfilm med mat i fokus. Meryl Streep gör en väldigt fin porträttering av Julia Child och under filmens gång insåg jag att jag tycker att Stanley Tucci är en av de roligaste skådespelare i vår nutid)
 
 
* Take Shelter (Efter att ha köttat tre säsonger av den fantastiska serien Boardwalk Empire fick jag på riktigt upp ögonen för hur otroligt duktig Michael Shannon [General Zod i Man of Steel] är på att spela psykiskt instabila karaktärer.
I denna film spelar han Curtis, en vanlig familjefar som tillsammans med sin fru [här spelad av den alltid lika underbara Jessica Chastain [Zero Dark Thirty] tar hand om deras döva dotter. Curtis börjar drömma mardrömmar om en ankommande storm och han blir besatt av tanken på att bygga ut stormskyddet de har på gården. En psykologisk thriller som hela tiden kröp under skinnet på mig utan att det egentligen hände något specifikt. Som tittare slutade jag tillslut att lita på Curtis i hans nedåtgående spiral av psykisk ohälsa. Musiksättningen var genialisk och jag blev riktigt tagen av historien. Verkligen en film jag rekommenderar då jag tycker att den fick alldeles för lite publicitet då den kom ut 2011. Kul också att Shea Whigham [aka Eli Thompson i Boardwalk Empire] var en biroll.
 
 
// Lisa - You are the butter to my bread, you are the breath to my Life.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0