You know nothing of Javert

Spenderade fredagskvällen i biomörkret tillsammans med Becka och Emma (plus vad som verkade vara halva Umeås befolkning) för att se inte bara en, utan två biopremiärer på en och samma kväll.
 
* Les Misérables
Jag brukar älska musikaler och kan väl inte direkt säga att den här var dålig heller. Hugh Jackman spelade (sjöng) rollen som Jean Valjean. Mannen som, förutom att ha det bästa namnet i hela musikalen, vi får följa efter att han har avtjänat 20 år som straffånge under kommissarie Javerts [aka Russell "Björnen" Crowe] vakande öga. Jeans liv blir svårare än han tror då han är märkt som brottsling men han bestämmer sig för att försöka ändra sig till en bättre människa. Och ja, allt utspelar sig i Frankrike. På 1800-talet. Jag ska inte ljuga, har aldrig hört en enda låt från musikalen förut än mindre vetat vad den handlade om. Efter allt Oscarsbuzz hade jag dock förväntat mig något mera. Jag tyckte att speltiden (2h och 37min) var för lång, speciellt då 98% av replikerna sjöngs fram med kameran otroligt nära ansiktet. Nästan obefintlig dialog, vilket gjorde den lite för pajig bitvis. Skådespelarinsatserna var dock gudomliga (specillt Anne Hathaways!) men ingen film jag blev sugen att se igen på ett tag. Inte min favorit den 24 februari.
 
 
* Django Unchained
Jag är inget galet Tarantion-fan. Kan inte citera någon scen från Pulp Fiction. Har inte Kill Bill-filmerna på min top 20-lista. Men det betyder inte att jag inte kan tycka att det Tarantino gör är underhållande, spännande filmer. I den här filmen spelar Jamie Foxx slaven Django, som blir befriad av prisjägaren Dr. Schultz [aka Christoph Waltz, Inglorious Bastards] och de ger sig ut på en resa i USAs djupa söder för att rädda Djangos fru. Leonardo Dicaprio gjorde en fantastisk insats (står fast vid min åsikt att han är den mest talangfulle skådespelare vi har i vår nutid) men jag tyckte att filmen i sig hade gärna kunnat sluta en halvtimme tidigare. Slutet spårade och förstörde helheten. Underhållande, men inte så mycket mer.
 
 
// Lisa - You silver tongued devil, you.
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Är det inta allmänt känt att Tarantino alltid spårar i slutet?

2013-01-20 @ 09:15:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0